Monday, May 10, 2010

Sebelum Jadi Mak

Sebelum jadi Mak
Aku tak pernah terjatuh sebab pijak mainan
Atau terlupa lirik lagu ‘air pasang dalam’

Aku tak pernah kisah
Mainan tu selamat ke tak
Atau pokok tu beracun atau berduri
Atau playground itu bersih atau tak

Sebelum jadi Mak
Aku tak pernah kena muntah
Kena berak
Kena gigit atau
Kena kencing

Aku juga boleh berfikir tentang diri sendiri
Dan tidur lena sepanjang malam sehingga ke pagi

Sebelum jadi Mak
Mana pernah pegang baby yang berusia 2 minggu yang sedang menangis
Supaya doktor boleh ambil darah kat kaki dia untuk test demam kuning
Atau supaya doktor boleh suntik imunisasi kat peha dia

Aku tak pernah menangis bila tengok baby menangis
Apatah lagi bila tengok orang buang baby
Dan tak pernah rasa begitu gembira bila tengok dia senyum
Macam dah tak ada apa-apa yang lain lagi penting dari senyuman dan gelak tawa dia

Sebelum jadi Mak
Aku tak pernah berjaga tengah malam
Sebab dia sakit
Tapi semasa dia sihat aku berjaga malam juga
Semata-mata nak tengok dia tidur
Atau risau sebab dia belum terjaga nak minum susu
Dan periksa pula sebab takut kalau tiba-tiba nafas dia terhenti tanpa aku sedari

Sebelum jadi Mak
Aku tak pernah pegang baby yang sedang tidur
dan tak nak letak dia di tilam
Rasa nak pegang dia sampai bila-bila
Tak jemu-jemu

Aku tak pernah rasa hati aku retak seribu
bila aku tak boleh hilangkan rasa sakit dia
Aku pun tak sangka
Dia yang sebegitu kecil
Meninggalkan kesan yang sebegitu besar dalam hidup aku
Aku juga tak pernah tahu aku boleh sayang dia dengan sepenuh jiwa dan raga tanpa noktah

Sebelum jadi Mak
Aku tak pernah sangka
Hati aku bukan milik aku
Hati aku lekat padanya
Sewaktu aku melahirkannya

Sebelum jadi Mak
Tak pernah tahu kehebatan
Kegembiraan
Kasih sayang
Sakit kepala (haha!)
Atau kepuasan bila jadi Mak

Dan yang paling aku tak sangka
Aku sangat suka jadi seorang Mak
Dan kepada-Nya aku paling bersyukur.